BabetteChili2015.reismee.nl

Nieuwe plannen

Om het jaar maken we een verre, lange reis. Ver is buiten Europa. Lang is meer dan 4 weken. Sinds de crisis hebben we de frequentie maar wat opgevoerd, want nu is er nog brandstof! Dit jaar hadden we even Nieuw Zeeland in beeld, dit na het zien van de BBC serie Top of the Lake. Fraaie landschappen en afgelegen gebieden. Heel ver weg, dat wel. De reisboekjes hadden we al gekocht. Toch bekroop ons een gevoel van twijfel en bij twijfel geldt: niet doen. Zeker niet minder mooi en iets minder ver weg, ligt Chili. In ons geliefde werelddeel Zuid-Amerika. Hier waren we in 1999. Toen begonnen we ook in Santiago, maar daarna zijn we meteen doorgevlogen naar het noorden van Chili. De Atacama woestijn. Dat gaan we nu niet doen, we zakken af en blijven onder Santiago. Het noorden slaan we over want het land is 3000 kilometer lang. Het uiterste zuiden, Patagonië doen we ook niet aan, het is dan te koud want we gaan in ons voorjaar. Daar wordt het dan (extreem) koud. Ook denken we dat het zuiden van Patagonië erg toeristisch is, precies de reden dat we niet naar Nieuw Zeeland wilden gaan.
We gaan 5 weken en huren een auto. We hebben dan alle tijd om uitgebreid de delen van Lake District te bezoeken. Dit deel vonden we aan Argentijnse zijde ook bijzonder fraai. Wel stellen we ons erop in, dat het aan de Chileense kant natter zal zijn (westkant van de Andes). Ook verheugen we ons op Parque Pumalin. En Isla Grande de Chiloé, een archipel. En Chaiten. En Peninsula (schiereiland) Tres Montes. Teveel om op te noemen. We gaan het ZIEN. In het voorjaar van 2015. Reis je weer mee?

Marjo Laheij

Natuurlijk reis ik weer mee!
Maar eerst genieten in Zweden.