BabetteChili2015.reismee.nl

Vulkanen Puyehue

Rondom de vulkanen in Puyehue

Wat een rust op deze plek! 's Nachts geen verkeer of blaffende honden. We kregen een supergoed ontbijt inclusief zelfgemaakte yoghurt. En de avond ervoor smaakte het ons ook al erg goed. We denken drie nachten te blijven.
Vandaag zou het weer iets beter zijn, in elk geval droog. Eerst wegrijden uit deze uithoek, dan de asfaltweg op tot aan het enorme complex van de Termas de Puyuhue. Dit zijn all-inclusive resorts zoals je die overal ter wereld tegenwoordig hebt. Niets voor ons. We volgden de mooie asfaltweg met de gele belijning die goed opviel tussen het overhangende groen. Regenwoud weer. Aan het eind van het asfalt kreeg je betaald parkeren en uitspanningen, wij reden nog een stukje verder over de gruisweg en parkeerden gratis bij de Guarda Parque. Je bent Hollander of je bent het niet.
We gingen de sendero El Pionera lopen. Een steil maar fraai pad tussen woudreuzen, zelfde weg terug. Voor de zekerheid een regenjasje aan, want de bomen lekten nog en er hing nevel. We waren zo'n anderhalf uur zoet en de afdaling ging vlotter. De zon kwam door en nog wat foto's gemaakt. Het was vroeg en we namen alvast (dachten we) de weg naar Antillanca, het einde van die weg waar een skigebied ligt op de vulkaan. De weg is 18 kilometer. Langs de weg liggen een paar meren en er komen kleine watervallen uit de wanden. De 4x4 was geen luxe want de weg was heel slecht en we hoopten maar dat er geen tegenliggers kwamen. Bij het skihotel aangekomen, dronken we eerst een lekker bakje oploskoffie. Er werd volop verbouwd, dat wordt nog aanpezen voor het komende skiseizoen. De pistes liggen op de lavavelden. Je kan hier met je auto omhoog zigzaggen naar een bijkrater van de vulkaan Antillanca. Klein detail: kost 10.000 pesos, ongeveer 15 euro. Weinig lol voor een kwartier. Zuunig als we zijn, besloten we weer te gaan lopen, het was ongeveer 3 kilometer omhoog. Flarden mist maar soms een leuk uitzicht. De lava loopt lekker en de weg was breed. Bovenaan weinig te zien. Toch hadden we het naar onze zin. De afdaling liep weer lekker vlot en om 15 uur zaten we in de auto, de verbaasde bouwvakkers achterlatend.
Bij gebrek aan lunch liep het water ons al in de mond bij het idee dat we bij thuiskomst een kaasplank zouden bestellen en nog rode wijn hadden. Maar het was nog best een poos rijden eer we thuis waren. Onderweg zagen we de eigenaar wegrijden! Balen.
Gelukkig was zijn vrouw er wel en we kregen de beloofde kaasplank. Het weer klaarde verder op en de eerste vulkaan liet zich zien: Puntiagudo.Een enorme piek tussen de wolken met sneeuw op de top. Fantastisch! Gauw weer foto's gemaakt en terug naar binnen, het was al fris. Al schrijvend doemt ineens de sneeuwwitte Osorno op in het midden van mijn uitzicht, die hadden we al dagen 'gemist'. Mooie plek hier dus, dat El Taique.
Morgen vermaken we ons vast weer wel!

Nadine

Ha zussie, heb even gezocht, maar helaas... Geen subsidie meer voor te krijgen.
Fijn te lezen en te zien dat er meestal na regen weer zonneschijn komt. Nog veel plezier en mooie belevenissen!

Danielle

Hoi babs,
gave foto's ziet er mooi uit daar.
Veel plezier nog xx

Eva

Leuk om weer jullie reisverhalen te lezen !
Veel plezier x

Babette

Het lijkt eeuwen geleden dat we jullie op reis telkens tegenkwamen onderweg... In Noorwegen!