BabetteChili2015.reismee.nl

Such a perfect day

Perfect Day

Het was een slim idee om hier drie dagen te blijven want vandaag was het droog en helder. Al vrij snel op de doorgaande weg naar Argentinië zagen we de vulkaan van de Puyehue, die hadden we nog niet kunnen zien door de bewolking. Nu wel. Hij heeft een enorme krater, veelal grijs van de as, maar er is een paar dagen geleden bovenop verse sneeuw gevallen en dat kon je zien. Ongeneerd kiekjes maken, dat deden we de hele dag. We weten nu hoe snel het kan omslaan. Zelfs een top van een vulkaan kan het ene moment te zien zijn en nog geen minuut later omsloten zijn door een wolkendek. Fascinerend. Blauw wordt nog blauwer en groen nog groener. Wat een dag!
We begonnen met een wandeling omhoog naar de de waterval (salto) van Pudú. Pudú is eigenlijk een piepklein en uiterst schuw boshertje, dus we hadden geen hoge verwachtingen. Het was steil klimmen door een donker bos met net als de dag ervoor joekels van oeroude bomen. We passeerden een wiebelige hangbrug en daarna een laatste klim naar een mirador, een uitzichtspunt. Deze keer deed de plek zijn naam eer aan. We zagen een fraaie hoge waterval. Gelukkig waren we een gillend schoolklasje voor gebleven, anders hadden we geen foto's kunnen maken op dat krappe plekje,
Na al dat donkere bos op deze heldere dag wilden we in de open lucht wandelen. We reden terug richting El Taique waar we logeren. Deze weg zag er ook opeens vele malen mooier uit met zon, zeker nu we de zon in de rug hadden. Bermtoeristen zijn we, kiekjes maken. Na de lunch reden we een klein grondweggetje af voorbij onze overnachtinsplek. De eigenaar had ons een weggetje gewezen waar we wel omhoog mochten rijden, een uur eerder waren we zelf gestrand bij een hek, privé terrein (Mapuche gebied). We kwamen toen wel leuke lama's tegen.
Maar goed, nu dan iets daarvoor omhoog voor een nog fantastischer uitzicht. Er stonden twee boerderijtjes en bij de laatste parkeerden we de auto. We openden het hek boven de gruisweg en gingen te voet verder omhoog. Alweer steil, half open bos, her en der scharrelden koeien en paarden. Wij deden ongeveer hetzelfde als zij. Einde weg weer een hek en privé, een huis. Helaas geen mooi uitzichtspunt daar. Omgekeerd en afgedaald. Bij de auto en het weggetje daar de laatste foto's gemaakt want nu was het helemaal opengetrokken en zag je alle vulkanen. Grijnzend reden we kalmpjes naar huis. Tijd voor een douche en een lekker drankje!
Morgen gaan we hier weg, op zoek naar een volgende fantastische plek iets noordelijker langs de Chileense rand van het Andes gebergte. Tot dan.

Harry Crebolder

Weer dank voor deze belevenissen.
Ook weer fraai nummer van op 1 lijn.

Groet

Harry

HJ Vun

Iets noordelijker is inderdaad verstandig, lijkt me! Kunnen jullie die Calbuco aspluim zien? Als ik het zo eens bekijk op google earth, waren jullie net op tijd uit de buurt. Of niet, is maar hoe je het bekijkt: avontuur gemist? Nou, ben erg benieuwd naar het volgende verhaal! Go for it!

Babette

we hebben het overleefd! Ja, we waren daar weg, maar we zitten nu noordoostelijk op 20km afstand van de Calbuco. Maar we kregen degelijk wat mee... En wat dat is ... *tromgeroffel*