BabetteChili2015.reismee.nl

Chiloé eiland

Chiloé island

Een nacht in Quellon was voldoende. De stadjes in Chili zijn vies, vooral uitlaatgassen maar ook blaffende honden 's nachts. Gelukkig lag ons hotel op een heuveltje buiten het centrum. Bij vertrek nog een keer de damp in want we moesten tanken. En alle tankstations staan uiteraard in het centrum. Het leek een mini Puerto Montt. We volgden de asfaltweg de stad uit, de heuvels in. Onderweg een aantal keren stil gestaan want er was nog geen asfalt en er werd gewerkt. Alsof het hele land op zijnkop staat door deze werkzaamheden, er lijkt geen structuur in te zitten. Maar goed, een tijd later zagen we de afslag naar het zuidelijk deel van Parque Nacional Chiloé. We reden naar Huilinco. Het viel meteen op dat deze weg voor toeristen is: schoon en bijna geen loslopende honden of vee. Het zal hier in de zomer wel druk zijn.
We reden langs een groot meer en kwamen in het plaatsje Cucao, de laatste nederzetting die nog iets van voorzieningen heeft. Kleine winkeltjes waren dicht en ook toeristen tentjes. Geen kopje koffie te krijgen. Geïnformeerd bij B&B dame, die ook het restaurantje runt. Ze had best een aardige kamer maar we besloten Hostel Palafito ook te bekijken, en dat zag er super uit. Beter gebouwd dan de meeste tenten en een geweldig uitzicht over het water. Wel duurder dan gemiddeld. Later konden we toch korting krijgen via een gratis registratie bij Hola hostels, scheelt toch weer 10%. En, we zijn de enige gasten. Dat betekent dat de prachtige woonkamer met dito uitzicht en houten terras aan het water ook voor ons zelf is. En de kamer met het beste uitzicht. Het allerbelangrijkst: het is schoon en stil, zeldzaam. We zien wel of we morgen weg gaan of niet. Ik gok van wel. Er is hier niet zo heel veel te doen en dat is een understatement. We hebben al een wandeling gedaan in het Parque maar heel bijzonder is dat niet, wel fijn dat het veelal vlak is. Ook is er een groot strand voorbij het allerlaatste 'dorpje', genaamd Chanquin.
Nog steeds geen nieuwe band, dat moet wachten tot in Puerto Montt. Geen spectaculaire dag, maar wel relaxed, ook dat is vakantie!