BabetteChili2015.reismee.nl

Laguna del Laja National Park

Na as komt sneeuw

Een voltreffer dit National Park Laguna El Jala, opgericht in 1958. De dag na aankomst in Antuco, hebben we alsnog ingecheckt bij het Ecohotel, meteen in de ochtend. Daarna naar het park gereden. Het was bewolkt maar droog, 's middags was regen voorspeld. De vallei voordat je in het park zelf komt, is al prachtig. Het laatste stukje is een gruisweg. We stopten om de zoveel meter om te kijken en of foto's te maken. Aan de horizon zag je de vulkaan Antuco, bijna 3000 meter. Deze vulkaan is in 1853 voor het laatst uitgebarsten en heeft imposante lavastromen in het landschap achtergelaten. Dat is zo kunstig gegaan, dat er een groot natuurlijk stuwmeer is ontstaan, de laguna. Een enorm waterreservoir voor Chili en een pretgebied voor toeristen, vooral in de zomer. Op de helling van de Antuco ligt een skigebied.
De entree was sympatiek: één prijs voor iedereen en slechts 1200 pesos. Vandaag gingen we terug en toen mochten we zelfs voor niets weer naar binnen. Het kan dus wel. We kregen een folder en schuimden alle informatie borden af om te zien waar wat was. Er is een aantal wandelingen uitgezet, van kort en simpel tot zeer lange zware etappes. Maar met de auto kan je vrij ver doorrijden. Voorbij de laguna wordt de weg steeds smaller en ruiger, deze is alleen in de zomer te berijden en dan alleen nog maar met een motor het laatste stuk. Je kan dan tot in Argentinië komen. Nu zagen we vooral wandelaars en een handvol mountainbikers, te schaars gekleed want er stond een harde koude wind. In de middag begon het te regenen en zijn we naar het hotel terug gegaan. Die middag en avond (deels ook in de nacht) heeft het vreselijk hard geregend. Dat kon deze streek wel gebruiken. 's Nachts kregen we het steenkoud en we zijn heus wel wat gewend.
Toen de ochtendzon verscheen, keken we uit het raam. Het was niet alleen droog geworden, maar er lag ook verse sneeuw op de bergtoppen! Fantastisch, en dan met de koude, frisse lucht en strakblauwe lucht... Een echte Indian Summer. We boekten alvast een nacht bij. Vandaag naar het park terug gegaan om te wandelen. En om nieuwe foto's te maken, deze keer met sneeuw en blauw lucht. De wandelingen waren erg leuk en goed te doen. Aangezien het weekend is, kwamen we ook andere mensen tegen. We verbaasden ons weer dat er over dit prachtige park zo weinig woorden in de reisgidsen staan. Maar goed dat we gegaan zijn. Geen as, maar sneeuw!